~ C A L M I N G ~


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com

Sunday, August 2, 2009

9 sebab hati tak bahagia...



1.Pemarah

-paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak dalam manusia. orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2.Pendendam


-dendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. orang macam ni sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam sehinggakan perkara yang kecil pun dah terasa hati. sebab tu orang pendendam senang dapat sakit jantung.

3.Hasad dengki


-amalannya hangus akibat jasad dengkinya itu

4.Bakhil


-sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lain darinya. contohnya sentiasa berdalih mengatakan dia tak ada duit (rezeki oleh Allah elok dikongsi bersama seperti sedekah/derma). Allah lebih sayang orang fasiq tetapi pemurah daripada abid tetapi bakhil. kerana walaupun fasiq, sifat pemurahnya itu tetap memberi manfaat kepada orang lain dan kadang kala Allah turunkan rezeki melalui orang lain.

5.Tamak


-orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut, walau berapa banyak yang diminum tetap tidak akan habis. ingat! yang dimaksudkan dengan harta kita adalah sesuatu yang digunakan/dipakai oleh kita sendiri. selagi tak diguna (disimpan), itu belum boleh dikatakan rezeki kita (mungkin ada hak orang lain disitu). biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan (manfaat).

6.Tidak sabar


-andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi perkara yang besar. jadi,banyakkanlah bersabar apabila menghadapi apa saja dugaan.

7.Ego (takbur)


-ibu segala mazmumah. jadi ego membuatkan seseorang paling susah untuk tenang. orang seperti ini pantang dicabar dari sudut zahir mahupun batin.

8.Riak


-terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. sentiasa berlakon depan orang. jika dipuji akan menambah amalannya tetapi jika dihina akan kurangkan kebajikannya.

9.Cinta dunia


-tak dapat, menderita, dapat pun menderita juga kerana bila sudah dapat susah nak menjaganya. tak larang jika hendak berharta tapi kawal hati. usah letakkan hati kita pada harta itu. apabila mati, kita hanya akan bawa amalan dan dia anak-anak soleh/solehah saja. cinta dunia adalah 'neraka dunia'.

*post ni untuk renungan kita sume. terutama untuk diri saya sendiri. jadi, ambil iktibar dari post ni dan InsyaAllah kita sume akan dapat kebahagiaan.

credit to: maskulin mags; august 09 edition...

No comments:

FEEDJIT Live Traffic Feed